Vnímalkovia
Vnímajkovia sú hrdinovia hrejivých rozprávok, ktorí sú úplne odlišní od bežných rozprávkových hrdinov, ale o to viac rovnakí ako bežné deti. V ich príbehoch sa stretnete s citlivými témami odlišnosti, o ktorých sa bežne s deťmi nehovorí.
Spoznáme Tmejku - dievčatko, ktoré nevidí, ale napriek tomu vníma svet viac ako iní ľudia. Spolu so svojím psíkom Chrumkom, zažíva veľa veselých chvíľ, ale aj situácie, ktoré prinútia k zamysleniu o svete nevidiacich ľudí, o ktorom sa veľa dozviete.
Cez Chcejka sa dostaneme do sveta chudobného chlapca v roztrhaných teplákoch, ktorý spolu so svojou mamičkou býva na okraji lesa a zďaleka nemá všetko, čo je pre deti v jeho veku bežné. Zo svojho sveta, kde sú mu priateľmi len sliepka Matilda a malé lesné zvieratká sa dostáva do škôlky, kde objaví úplne nový svet, ktorý doteraz nepoznal.
S Boľkom spoznáme svet chlapca s boľavými kostičkami, ktorého súčasťou sú barličky. Napriek tomu, že to nemá v živote ľahké, nevzdáva sa a vďaka rodine a kamarátom dokáže všetko zvládnuť s úsmevom.
V Inke spoznáme dievčatko, ktorej iná farba pleti neznamená, že je menej dôležitá ako ostatní. V jej príbehoch spoznáme jej ozajstný svet, nielen ten, ktorý vidia ľudia okolo...
Veselka je šťastné dievčatko, ktorému nič nechýba. Jej milý úsmev a dobré srdiečko sú potvrdením toho, že kto veľa dostal, dokáže veľa dať.
Hlavným cieľom využitia Vnímajkov vo vzdelávaní je priniesť učiteľom novú metódu na budovanie vnímavosti a odstraňovanie predsudkov u detí materských škôl. Chceme tak prispieť k vytváraniu inkluzívneho prostredia nielen v školách, ale aj priamo v rodinách, tým najprirodzenejším a najjednoduchším detským jazykom - cez rozprávku a hru.
Učitelia: Získate inovatívnu metódu, ktorá vám pomôže jednoduchým spôsobom zrozumiteľným pre deti, komunikovať citlivé témy a vytvárať vo svojich triedach inkluzívne prostredie. Prostredníctvom aktivít s jednotlivými Vnímajkami, rozprávkami, maľovankami, pracovnými listami, či ďalšími materiálmi, dokážete deti viesť k väčšej vzájomnej citlivosti. Viete im ukázať, že rozmanitosť nie je prekážkou pre nadväzovanie vzťahov,a tiež to, že od ľudí, ktorí sú nejakým spôsobom odlišní, sa môžu veľa naučiť.
Deti: Cez Vnímajkov vediete deti k tomu, aby vnímali odišnosť, dokázali na ňu pozitívne reagovať a chápali ju ako prirodzenú súčasť života, ktorá môže byť prospešná aj pre nich. Takto ich podporíte, aby si uvedomovali, že na svete sú rôzni ľudia, s ktorými sa môžu stretnúť.
Rodičia: do vzdelávania budú zapojení aj rodičia- zoberú si niektoré metodické materiály aj domov. Cez svoje deti sa tak stretnú s témami, ktoré Vnímajkovia nesú. Získajú tak podporu, aby so svojimi deťmi už od detstva vedeli hovoriť o témach, o ktorých sa „bežne nehovorí", alebo sa spomenú len okrajovo, často za zatvorenými dverami v rodinách. O veciach, ktoré mnohokrát vidíme, ale napriek tomu prehliadame. Takto môžu aj rodičia viesť deti k citlivosti a vnímavosti voči iným a jednoduchou a hravou formou im podať aj ťažké témy.